Jak zacząć montować pompy ciepła powietrze-woda

Montaż pomp ciepła nie jest czynnością magiczną. Nie wymaga różdżki, ani umiejętności Harry'ego Pottera. Tym nie mniej firma instalacyjna musi spełnić kilka wymagań.
Dzisiejszy wpis dedykowany jest więc firmom instalacyjnym 🙂

Pierwsze kryterium, to kryterium formalne.
Przy montażu PC PW mamy do czynienia z instalacją chłodniczą i czynnikami chłodniczymi.
Ustawa o substancjach zubożających warstwę ozonową oraz o niektórych fluorowanych gazach cieplarnianych z 2015 roku (znowelizowana we wrześniu br), narzuca na podmioty prowadzące działalność gospodarczą w zakresie usług związanych z tymi substancjami szereg obowiązków.
Najważniejsze z nich – wszelkie czynności z czynnikami chłodniczymi mogą wykonywać tylko osoby uprawnione, a więc pracownicy przedsiębiorcy winni posiadać tzw. kwalifikacje F-gazowe, czyli mieć ukończony kurs prowadzony przez akredytowane jednostki, zakończony państwowym egzaminem.
Jednostką, która nadaje certyfikacje dla personelu jest UDT.
Każda pompa ciepła z ilością czynnika przekraczającą 3 kg winna mieć założoną swoją kartę w CRO, czyli Centralnym Rejestrze Operatorów. Aktualnie do kryterium wagowego, doszło równowazn kryterium ekwiwalentu CO2 = 5 ton. W przypadku czynnika R410, należy zarejestrować urządzenie z ładunkiem czynnika przekraczającym 2.395 kG.
Kartę zakłada użytkownik, ale jedynie uprawniona osoba z certyfikatem dokonuje w niej wpisów związanych z przeprowadzeniem obowiązkowych, okresowych kontroli szczelności.

Niestety nie wystarczą certyfikowani pracownicy. Również sama firma powinna posiadać certyfikat przedsiębiorcy nadawany przez UDT i wykazać, że spełnia wymogi wymienionej wyżej ustawy, popularnie nazywanej ustawą F-gazową (F od fluoru jak wchodzi w skład w wielu czynników chłodniczych)
W tym celu w firmie muszą zostać wprowadzone procedury postępowania z substancjami kontrolowanymi i F-gazami (czyli w uproszczeniu czynnikami chłodniczymi).
Te procedury obejmują przyjmowanie i wydawanie czynnika, ewidencjonowanie (bieżące jak i okresowe do Bazy Danych Sprawozdań BDS), przechowywanie, odzysk w przypadku awarii lub likwidacji urządzeń.
Powyższe samo nie przyjdzie. Wymaga poniesienia kosztów zarówno finansowych jak i czasowych.

Uprawnienia i certyfikat to warunek konieczny, ale nie wystarczający.
Ustawa narzuca również minimalne wyposażenie techniczne jakie powinien posiadać przedsiębiorca, by zgodnie ze sztuką wykonywać wszelkie czynności z czynnikami chłodniczymi.
W szczególności powinien on posiadać następujący sprzęt:
• Stacja odzysku czynników chłodniczych
• Butle do odzysku czynników chłodniczych
• Butle z nowym czystym czynnikiem chłodniczym
• Zestawy manometrów i węży dla poszczególnych czynników chłodniczych
• Waga elektroniczna
• Elektroniczny detektor nieszczelności
• Środki chemiczne dla wykrywania nieszczelności (piana, mydło chłodnicze)
• Butla z azotem i reduktorem dla prób ciśnieniowych
• Palnik dla wykonywania lutów twardych
• Pompa próżniowa

Pojawia się więc kryterium techniczne i mamy kolejne koszty i to nie małe.
Ale to jeszcze nie koniec.
Powyższy sprzęt to minimum. By zamontować i uruchomić pompę ciepła powinniśmy jeszcze posiadać dedykowany sprzęt diagnostyczny producenta czy też podstawowy sprzęt elektropomiarowy zarówno chłodniczy jak i gazowy. Np. trudno uruchomić hybrydową pompę ciepła bez analizatora spalin czy skontrolować temperaturę krystalizacji glikolu w pompie gruntowej bez refraktometru.
Oczywiście podstawowe uprawnienia eksploatacyjne i dozorowe w zakresie instalacji elektrycznych czy gazowych są oczywiste.

Zostawmy już te koszty i ten sprzęt. Wszystko to można kupić.
Za pieniądze zarobione, pożyczone czy też uzyskane np. z funduszy unijnych.
Jak mawiał klasyk – pieniądze to nie wszystko.
Potrzebny jest jeszcze know-how.

Firma instalacyjna musi jeszcze wiedzieć jak dobrać pompę ciepła, zamontować, uruchomić i skonfigurować, bo sam nawet najlepszy sprzęt tego za nią nie zrobi.
Oczywiście wszystkiego można się nauczyć, ale doświadczenia kupić się nie da. Trzeba jej zdobywać latami. Zegara nie przyspieszymy.

Czy to już wszystko?
No jeszcze nie. Pozostała wisieńka na torcie, czyli gwarancyjna obsługa serwisowa.
W funkcjonującym aktualnie u większości producentów pomp ciepła ciepła modelu obsługi serwisowej, producent w ramach gwarancji dostarcza jedynie części zamienne, natomiast firma instalacyjna odpowiada wobec klienta końcowego na własny koszt za wykonanie gwarancji, tj. za robociznę związaną z diagnostyką i ewentualną naprawą pompy ciepła.
Nie wystarczy sprzedać, zamontować czy uruchomić. W przypadku awarii trzeba jeszcze potrafić zdiagnozować awarię, wykonać naprawę, a co najważniejsze mieć ku temu możliwości techniczne.
Znane przysłowie mówi: jak żeniesz, to nie pasiesz.
Jeśli instalator prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą montuje tu i teraz kocioł czy pompę ciepła lub wykonuje instalację, to nie serwisuje w tym samym czasie innej pompy ciepła, której klient (nie)cierpliwie czeka na diagnostykę i naprawę.

Wszystko to powoduje, że rynek pomp ciepła nie rozwija się u nas tak dynamicznie jak mógłby.

Firma Daikin znalazła częściowe rozwiązanie powyższych problemów, uruchamiając program AFSDA.
AFSDA czyli AUTORYZOWANA FIRMA SERWISOWA DAIKIN ALTHERMA, która przejmuje od instalatora wszystkie czynności związane z uruchomieniem i obsługą gwarancyjną pompy ciepła.

Miło nam się pochwalić, że jesteśmy jedną z pierwszych firm tego typu w Polsce.
Instalator chcący zacząć swoją przygodę z pompami ciepła powinien posiadać autoryzację firmy Daikin w zakresie montażu poszczególnych pomp ciepła (nisko lub wysokotemperaturowe, hybrydowe, gruntowe, flex, monoblok, split, solar DB), na podstawie odbytego u producenta szkolenia.
Aczkolwiek montaż ogranicza się tutaj do fizycznego montażu jednostek, podłączenia hydraulicznego, przygotowania lini chłodniczej bez jej napełniania oraz przygotowania okablowania zgodnie z techniczną dokumentacją montażową urządzenia.
Tzw. pierwsze uruchomienie, tj. zamknięcie instalacji, próba szczelności, napełnienie czynnikiem, podłączenie automatyki, konfiguracja, uruchomienie i obsługa serwisowa gwarancyjna, leżą już po naszej stronie, tj. AFSDA.

Nasza firma jako AFSDA idzie o krok dalej.
Jeśli nie masz autoryzacji producenta czy doświadczeń w doborze i montażu, pomożemy Ci w tym zakresie.
Dobierzemy urządzenia, podpowiemy jak poprawnie przygotować instalację pod pierwsze uruchomienie, by przeszło ono sprawnie i bez poprawek, a co najważniejsze,  zaproponujemy atrakcyjne warunki zakupu pompy ciepła.
Rynek idzie do przodu. Nie musisz od razu ponosić wysokich kosztów szkoleń, sprzętu czy też tkwić w montażu kotłów węglowych.
Z naszą pomocą możesz zacząć swoją przygodę z pompami ciepła już dzisiaj.
Zapraszamy do współpracy.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Serwis i oznaczony tagami , , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

3 odpowiedzi na „Jak zacząć montować pompy ciepła powietrze-woda

  1. pompiarz pisze:

    Świetny wpis.

    Oprócz narzędzi chłodniczych, które są niezbędne serwisantowi w wykonywaniu prac chłodniczych bardzo ważne jest coś jeszcze, co daje właśnie Daikin.

    Otóż Daikin daje własne narzędzia do diagnozy problemów z pompami ciepła tj. D-checker, Service Checker, Inverter Checker o których zapomina wiele innych producentów, może nie jest to ważne kryterium przy wyborze pompy ciepła przez klienta, natomiast bardzo istotne z punktu serwisu i napraw pomp ciepła. Nie wspominam tu o instrukcjach serwisowych, które daje producent np. do Althermy sa dwie grube pozycje. Pierwsza opisuje logikę, natomiast druga instrukcja serwisowa dotyczy napraw urządzeń. Nie chcę się tu wymądrzać ale Daikin jest tu leaderem na rynku i staje się coraz większym graczem na rynku pomp ciepła, tym bardziej, że wreszcie uruchomił program serwisowy AFSDA.

    • dziękuje. Niestety klient nie widzi w ogóle drugiej strony medalu i know-how producenta oraz jego wsparcie, które opisywałem w tym wpisie http://www.blog.karbon.com.pl/pc-powietrzna/jak-wybrac-pompe-ciepla-cd/ go nie interesuje. A szkoda.

      Ponadto wśród klientów panuje mi, że jak kupi tanią pompę ciepła, to serwis też będzie tani, bo pompę naprawi każdy chłodnik od lodówek.

      Pisałem już o tym we wcześniejszych wpisach. Prawda jest taka, że tanich urządzeń typu no name się nie naprawia.
      Czas na to poświęcony(szukanie, kombinowanie, zamienniki, itd), kosztuje często więcej, niż oryginalna dostępna część do markowego urządzenia z górnej półki.
      No chyba, że jest się pasjonatem. Ale wtedy czas się nie liczy.

  2. jarto_K pisze:

    Wyczerpujący, konkretny i rzeczowy wpis. Po przeczytaniu nie mam żadnych wątpliwości co do montażu. Bardzo mi to pomogło. Dziękuję:-)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *